نورالژی تری ژمینال

درمان نورالژی تری ژمینال یا درد شدید عصب سه قلو 

دردهای صورت میتواند اشکال مختلف و همینطور علل متفاوتی داشته باشند. درد مزمن رشته عصبی یا نورالژی عصب سه قلو ( تریژمینال نورالژی) یکی از علل دردهای مزمن صورت بوده که بسیار آزاردهنده میباشد. این درد به صورت درد تیر کشنده ، ناگهانی ، خنجری و گذرا بروز میکند.

علل دیگر درد صورت ، سردرد كلاستر ، درد هاي مقاوم اطراف چشم و بیماری زونا (نورالژي پس از هرپس) هستند که با این روش قابل کنترل خواهند بود. بلوک این گانگلیون عصبی از طریق وارد کردن یک سوزن از پوست صورت به داخل و به سمت قاعده جمجمه و زیر دید دستگاه تصویربرداری فلوروسکوپی انجام میگیرد. پس از بلوک درد بیمار بلافاصله بهبودمی یابد.

نورالژی عصب سه قلو به عنوان یک سندرم دردناک شدید شناخته میشود .

ویژگیهای این بیماری :

 دردی تحمل ناپذیر ، مانند شوک الکتریکی ، تیر کشنده یا تپنده در منقطه ی انتشار عصب سه قلو در چهره است . این درد در جریان هر یک از حملات خود یک طرفه . با شروع ناگهانی و سپس زمانهایی بدون درد در بین حملات است .

درد مذکور به وسیله ی یک محرک مانند لمس صورت ، جویدن ، بلع یا حتی سخن گفتن تحریک می شود . تومورها ، مالفورماسیونهای عروقی ، بیماری دندانی ، و سینوزیت می توانند باعث نورالژی عصب سه قلو شوند ، ولی در اغلب موارد علت آن نامعلوم است .

این بیماری بیشتر در میانسالی روی می دهد ، و در زنان دو برابر بیش از مردان بروز می کند . درد عصب سه قلو در اکثر بیماران یک طرفه است.بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس ( MS ) که معادل 2 درصد از بیماران را تشکیل می دهند دچار بیماری دو طرفه اند .
درد عصب سه قلو در طرف راست دو برابر طرف چپ روی می دهد ، و اکثر بیماران بیشترین درد خود را در بخش های فک فوقانی(ماگزیلاری) یا فک تحتانی(مندیبولاری) مطرح می کنند .

 

روشی برای تشخیص و درمان

بلوک کردن تری ژمینال به عنوان روشی که ارزش تشخیصی دارد هم بکار میرود. اینکه دردهای صورت بیمار از طریق این شبکه عصبی انتقال می‌یابد یا خیر. به علاوه، این روش برای تسکین درد نیز کاربرد دارد.

 

هدف :

هدف از انجام اين روش بمنظور کنترل دردهاي ناحیه صورت در بیمارانی است که به داروهاي مسکن پاسخ نمي دهند.

 

 مراحل انجام بلوک درد ناشی از عصب سه قلو :

پس از انجام مراحل پذيرش و تشکيل پرونده، معاينات اوليه بعمل خواهد آمد.

مراقبت لازم از نظر اندازه گيري فشار خون، ضربان قلب، پالس اکسيمتري در طول اين روش بعمل ميآيد. 

بیمار تحت هدایت C.T. Fluoroscopy Guided ابتدا ناحيه مربوطه استريل شده و بوسيله داروهاي بيحس کننده، بيحس ميشود. مدت زمان انجام اين روش حدود 15 دقيقه ميباشد.    

 

راهنمايي و نکات لازم بعد از ترخيص :


مصرف معمول داروهاي مسکن در منزل

امکان مصرف مواد خوراکي از يک ساعت بعد 

عدم رانندگي تا روز بعد 

عدم انجام فعاليت بدني شديد تا 24 ساعت

عدم تغيير وضعيت ناگهاني ار خوابيدن به نشستن يا به ايستادن تا 24 ساعت بعد

 

عوارض کوتاه مدت بلوک:

احساس بی حسی خفیف در صورت

افزايش قند خون ملایم در بيماران ديابتي

بروز درد خفيف در محل تزريق

سرگيجه به هنگام ايستادن


در صورت بروز هر يک از عوارض زير بامرکز تصویربرداری تهران تماس گرفته شود:


تب بالاتر از 38 درجه

قرمزي، تورم، يا خروج مايع چرکي از محل تزريق

سر درد شديد

خونريزي از محل تزريق        

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :