مصاحبه با باشگاه خبرنگارن جوان

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | شنبه 10 شهریور 1397 در ساعت 9 : 26 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

پروفسور قناعتی گفت: زمانی تنها ۱۰ محقق رادیولوژی در ایران وجود داشت، اما اکنون تعداد محققان رادیولوژی کشور به ۱۵۰ نفر رسیده و این نشان پیشرفت کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین قناعتی دانشمند یک درصد برتر ایران در حوزه رادیولوژی، مسئول کمیته آینده نگری سلامت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، موسس و رئیس مرکز تحقیقات رادیولوژی بیمارستان امام خمینی (ره) است که دوران نوجوانی خود را هم در مجالس مذهبی همراه افرادی چون شهید اندرزگو گذرانده است.

وی پیش از پزشکی در حوزه علمیه ادبیات عرب خوانده و در دوران انقلاب از جوانان انقلابی بوده تا جایی که شب پیروزی انقلاب اسلامی در پشت بام رهبر فقید  انقلاب نگهبانی می‌داده است.

وی در عملیات مسلم بن عقیل مسئول بهداری تیپ ۲۱ امام رضا (ع) بوده و در عملیات محرم و والفجر مقدماتی، والفجر ۱، والفجر ۸، کربلای ۷ حضور داشته و در عملیات کربلای ۷ مجروح شده است همچنین در هنگام امداد رسانی به مجروحان شیمیایی گرفتار عوارض گاز خردل شده و در طول مدت تحصیل در تخصص هر سال نفر اول بوده و در ارتقا و بورد رادیولوژی نفر اول دانشگاه علوم پزشکی تهران شده است.

قناعتی ۲۸ نوآوری در حوزه رادیولوژی از درمان اولین آنوریسم مغزی به روش آندواسکولار گرفته تا درمان اولین فیبروم رحم به‌صورت اینترونشن در کارنامه خود دارد، همچنین تلاش‌های او منجر به راه اندازی رشته فلوشیپ رادیولوژی مداخله‌ای شده و امروز مرکز تحقیقات رادیولوژی بیمارستان امام خمینی یکی از بهترین مراکز تصویربرداری خاورمیانه است.

باید در برابر دشمنان از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کنیم

در ادامه گفتگوی باشگاه خبرنگاران جوان با این دانشمند جهانی ایران در حوزه رادیولوژی را بخوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای دکتر به عنوان دانشمند یک درصد برتر رشته  پزشکی در ایران در خصوص رشد کشور و شرایط برای توسعه علمی به ویژه در حوزه رادیولوژی و با توجه به هجمه‌های بسیار علیه کشورمان توضیحاتی بفرمایید.

قناعتی: کشور ما به لحاظ بالقوه و بالفعل کشور توانمندی است، اما برخی دشمنان و دوستان ناآگاه در تلاش هستند با تبلیغات منفی کشور را ضعیف نشان دهند، اما واقعیت این طور نیست، زیرا کشور ما بسیار قدرتمند است.

بر اساس آمار بانک جهانی فقر مطلق در سال ۵۶ حدود ۵۰ درصد بود که در سال ۹۳ به ۹.۵ درصد کاهش پیدا کرده است و این نشان از رشد و توسعه کشورمان در سال‌های گذشته است.

متاسفانه هجمه‌های زیادی علیه کشورمان وجود دارد و برخی افراد که در گذشته سبقه‌ای انقلابی و وطن دوستی در ایران داشتند، اکنون نوکر اجنبی شدند و آمار و ارقام‌های نادرستی از وضعیت کشورمان مطابق خواست دشمنان در سایت‌ها اعلام می‌کنند.

ما هم باید در برابر دشمنان از تمامیت ارضی کشورمان دفاع کنیم، زیرا اگر جمهوری اسلامی شکست بخورد همه شکست می‌خورند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مهمترین تحول‌ها در حوزه رادیولوژی پس از انقلاب را بیان کنید.

قناعتی: با انقلاب اسلامی تحول بزرگی در کشور و لایه‌های مختلف آن از جمله حوزه علم اتفاق افتاد در حوزه علم پزشکی من جمله رادیولوژی تحولات بزرگی را به خصوص در سال‌های اخیر شاهد بودیم.

با راه‌اندازی مرکز NIAT برای اولین بار در بیمارستان امام خمینی تصویربرداری مدرن مغز در ایران پایه‌گذاری شد و بسیاری از روش‌هایی، چون MRS، FMRI و بسیاری از کار‌های هیبریدی انجام و تا کنون بیش از ۴۰۰ مقاله در مجلات علمی و معتبر دنیا از مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی بیمارستان امام خمینی  چاپ شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص تولید بومی سوزن بیوپسی به دست دانشمندان ایرانی در مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی و میزان ارزآوری آن توضیح دهید.

قناعتی: ما بسیاری از ملزومات پزشکی را می‌توانیم با امکانات داخلی کشور بسازیم ایران صنعت‌گران و کارخانه‌های پیشرفته‌ای دارد و به همین دلیل ساخت بسیاری از ملزومات پزشکی در داخل کشور ممکن است.

در صادرات برخی محصولات با کیفیت کم هم قوی بوده‌ایم

یکی از ملزومات پزشکی که ما موفق شدیم به کمک مرکز تحقیقات علوم تکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران آن را در مرحله تحقیقاتی تولید کنیم سوزن بیوپسی است، سالیانه ۶ میلیارد تومان برای واردات این سوزن ارز از کشور خارج می‌شود، اما با راه‌اندازی کارخانه تولید این سوزن می‌توان برای حداقل صد نفر اشتغال ایجاد کرد و با صادرات ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

اکنون ۳۰۰ نمونه سوزن بیوپسی ایرانی در مرکز تحقیقات رادیولوژی نوین و تهاجمی بیمارستان امام خمینی تولید و تست شده و نتایج از عملکرد خوب این سوزن‌ها خبر می‌دهند و امیدواریم این سوزن به مرحله صنعتی و تولید انبوه برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان: اکنون بسیاری از تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور وارداتی است، با توجه به اینکه در سال حمایت از کالای ایرانیقرار داریم و با توجه به اینکه شما به عنوان یک دانشمند یک درصد برتر به کمک دانشمندان مرکز تحقیقات توانسته اید یکی از محصولات را بومی سازی کنید، آیا این ظرفیت در کشور ما وجود دارد که بتوان سایر ملزومات پزشکی را بومی سازی و حتی به سایر کشور‌ها صادر کرد؟

قناعتی: با بررسی‌ها و نتایجی که در طول تولید سوزن بیوپسی به آن دست پیدا کردیم دریافتیم این ظرفیت در کشور وجود دارد که بتوان برخی ملزومات پزشکی برای انجام اعمال جراحی تهاجمی با قیمت کمتر از نمونه خارجی در ایران تولید کرد.

قیمت یکی از فاکتور‌های مهم در صادرات محسوب می‌شود وقتی کشوری مانند چین که محصولاتی با کیفیت پایین‌تر از نمونه آمریکایی دارد، بازار آمریکا را قبضه می‌کند نشان‌دهنده اهمیت قیمت تمام شده محصول است، ما این شانس را داریم تا بسیاری از محصولات را با قیمت کمتر تولید کنیم و به تدریج کیفیت آن‌ها را ارتقا دهیم.

ما در صادرات برخی محصولات حتی با کیفیت کم هم قوی بوده‌ایم، همین خودروی پرایدی که بسیاری از ایرانیان کیفیت آن را قبول ندارند به کشور‌هایی چون عراق، آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود و می‌توان با افزایش کیفیت این خودرو آن را به سایر کشور‌ها هم صادر کرد.

ناامیدی، سلاح کشتار جمعی است

باشگاه خبرنگاران جوان: به نظر شما ظرفیت تولید چه محصولاتی پزشکی در داخل کشور وجود دارد و چه ایده ای به عنوان یک دانشمند یک درصد برتر که در بومی سازی یک محصول موفق بوده دارید؟

قناعتی: ظرفیت‌های بسیاری برای تولید برخی ملزومات و محصولات پزشکی در داخل ایران وجود دارد به عنوان مثال مصرف کاتتر در ایران بسیار بالا بوده  و قیمت آن ۱۰۰ هزار تومان است و این ظرفیت در کشور وجود دارد که بتوان این محصول بسیار پرمصرف را در داخل تولید کرد.

ابزار اینترویشن یا اعمال تهاجمی گاهی تا بیست میلیون تومان قیمت دارد، اما وقتی به مواد تشکیل دهنده آن‌ها نگاه می‌کنیم می‌بینیم که از لحاظ وزنی و ماده‌ای هزینه زیادی ندارد به عنوان مثال یک استنت فلودایورتور که ۱۰ گرم وزن دارد، ۳۰ میلیون تومان است که نهایتا قیمت ماده استفاده شده در آن ۵۰ دلار هم نمی‌شود و در مجموع با احتساب تکنولوژی استفاده شده هزار دلار ممکن است هزینه داشته باشد، اما کشور‌های خارجی با سود بالا و چند برابر قیمت آن را به ما می‌فروشند، به نظر من تولید این قبیل محصولات در کشور امکان‌پذیر است البته باید توجه داشت دستیابی به تکنولوژی تولید این محصولات نیازمند خودباوری است.

ناامیدی، سلاح کشتار جمعی است و دشمنان ما می‌خواهند امید را در دل مردم بکشند ما باید بدانیم امیدواری نه محصول یک اقتصاد پویا بلکه خود از عوامل لازم اقتصاد پویا و با صلابت است؛ به عبارتی امیدواری، امنیت روانی، روحیه، انگیزه سازندگی و علاقمندی به خلاقیت پیش نیاز حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و قدم برداشتن در توسعه و پیشرفت است.

سربازی که در جنگ می‌جنگد اگر روحیه نداشته باشد نمی‌تواند خوب بجنگد البته مشکلاتی نیز در کشور ما وجود دارد، اما بسیاری از همین مشکلات در سایر کشور‌های دنیا نیز دیده می‌شود ما در کشورمان افرادی را داریم که به تنهایی ۳۰۰ کودک بی‌سرپرست را تحت حمایت خود قرار می‌دهند و کار‌های خیر بزرگی انجام می‌شود، در همین بیمارستان امام خمینی بسیاری از منابع مالی از طریق خیرین تامین می‌شود، ما باید این افراد و کارهایشان را به مردم نشان دهیم و بگوییم که در چه کشور خوبی زندگی می‌کنیم، اما برخی تلاش کی کنند تا ما باور کنیم انسان‌های خوبی نیستیم که به نظر من همه اینها کار‌های برنامه‌ریزی دشمنان و بیگانگان است تا به ما القا کنند هیچ توانی نداریم و ما را در یاس و ناامید فروببرند.

سخن من با کسانی است که فکر می‌کنند غربی‌ها دل به حال می‌سوزانند، اما باید بگویم که هیچ کدام از این خبر‌ها نیست کافی است نگاهی به سرنوشت مردم لیبی، مصر، سوریه، عراق و افغانستان بیندازیم آمریکا چندین سال است در خاک افغانستان پایگاه نظامی دارد، اما نه تنها ریشه گروهی، چون طالبان را نخشکانیده بلکه گروه‌های جدید تروریستی در این کشور ظهور کرده‌اند.

تعداد محققان رادیولوژی کشور به ۱۵۰ نفر رسیده است

باشگاه خبرنگاران جوان: مهمترین پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشور در حوزه رادیولوژی به خصوص در زمینه تهاجمی را عنوان کنید.

قناعتی: در گذشته ما بسیاری از اقدامات پیشرفته در حوزه رادیولوژی را در کشور انجام نمی‌دادیم به همین دلیل شروع به مدل سازی این روش‌ها کردیم زمانی بود که ۹۰ درصد اقدامات حوزه رادیولوژی دنیا در ایران انجام نمی‌شد، به همین دلیل برای انتقال دانش این روش‌های تهاجمی رادیولوژی حداقل صد سفر به کشور‌های مختلف دنیا انجام شد تا بتوانیم در مرکز تحقیقات بیمارستان امام خمینی به روزترین اقدام رادیولوژی دنیا را انجام دهیم.

امروز هیچ اقدام تهاجمی رادیولوژی در دنیا نیست که در ایران انجام نشود به عنوان مثال درمان ضایعات عروقی مغز، بادکنک‌های مغز با جراحی بسته، درمان پای دیابتی، درمان چاقی به روش بسته، درمان فیبروم رحمی، درمان تیروئید بدون جراحی، درمان تنگی‌های عروق کاروتید، خارج کردن لخته خون ناشی از سکته مغزی همه در ایران انجام می‌شود.

ما به جایی رسیده‌ایم که نه تنها توانایی انجام به روزترین اعمال تهاجمی رادیولوژی در ایران وجود دارد بلکه کار‌های تحقیقاتی بر روی این روش‌ها انجام و مقالاتی در دنیا مطرح شده است ما به حدی در این حوزه رشد داشته‌ایم که بسیاری از کشور‌های دنیا به ما اعتماد دارند و توانسته‌ایم در پروژه‌های جهانی شرکت کنیم.

ما در مرکز تحقیقات تهاجمی رادیولوژی بیمارستان امام خمینی همراه با یک دانشگاه خارجی برای اولین بار در جهان چسبی را برای درمان ضایعات عروقی مغزی ابداع کردیم و این افتخار به نام ایران در دنیا ثبت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آموزش و صادرات دانش متخصصان ایرانی به سایر کشور‌های جهان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

قناعتی: خوشبختانه تاکنون هفت دوره فلوشیپ فوق تخصصی در زمینه رادیولوژی مداخله‌ای آموزش دیده اند و به زودی گروهی در دوره هشتم فارغ‌التحصیل می‌شوند این فلوشیپ‌های تهاجمی رادیولوژی در بسیاری شهرها، چون تبریز، مشهد، اهواز، بندرعباس و شیراز مشغول به کار هستند.

آموزش‌های متخصصان ما در سطح اروپایی‌هاست و به همین دلیل با بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا همکاری داریم همچنین از کشور‌های بسیاری، چون کنیا، لبنان، افغانستان و پاکستان دانشجوی خارجی جذب کرده‌ایم و درخواست برای تحصیل در حال افزایش است.

آموزش‌های ما حتی می‌توان گفت که سطحی بالاتر از اروپایی‌ها برای دانشجویان خارجی دارد، زیرا حجم مراجعات به بیمارستان‌های کشور بسیار بالاست، گاهی تعداد بیماران ما ۵ برابر بیشتر از بهترین بخش‌های اروپاست و به همین دلیل دانشجویان خارجی که در دوران تحصیل در ایران کیس‌های بیشتری را دیده و در جراحی‌ها همراه ما هستند بهتر آموزش می‌بینند.

زمانی تنها ۱۰ محقق رادیولوژی در ایران وجود داشت، اما اکنون تعداد محققان رادیولوژی کشور به ۱۵۰ نفر رسیده و این نشان پیشرفت کشور است.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :