گزارش دکتر قناعتی بنیانگذار رشته رادیولوژی تهاجمی در ایران

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | چهارشنبه 7 تير 1396 در ساعت 11 : 55 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

گزارش دکتر قناعتی بنیانگذار رشته رادیولوژی تهاجمی در ایران

گزارش دكتر حسين قناعتي بنيانگذار رشته راديولوژي تهاجمي در ايران از راه اندازي رشته اينترونشنال راديولوژي و انجام بيش از20 مورد نوآوري در اين حوزه روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي تهران : بدون شك، اگر دكتر قناعتي را بنيانگذار رشته راديولوژي تهاجمي در ايران بناميم، گزافه نگفته ايم. زيرا ايشان به حق بيشترين سهم را در توسعه و گسترش اين رشته داشته اند و نوآوري هاي ايشان شاهد اين مطلب است.
درآستانه برگزاري نمايشگاه و مراسم روز نوآوري در دانشگاه هستيم كه طي آن نوآوري هاي دانشگاه ارايه و به بهترين آنها جوايزي تعلق مي گيرد.
در همين راستا روابط عمومي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) در گفتگو با دكتر حسين قناعتي عضو هيئت علمي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) به نحوه شركت نوآوران مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره) در اين نمايشگاه و مراسم پرداخته و با اين بنيانگذار رشته راديولوژي تهاجمي در ايران با راه اندازي رشته اينترونشنال راديولوژي و انجام بيش از20 موارد نوآوري در اين حوزه به گفتگو پرداخته است :

لطفاً خودتان را معرفي بفرماييد.
بسم الله الرحمن الرحيم، اينجانب دكتر حسين قناعتي استاد راديولوژي ، متولد 1342 دوره پزشك عمومي و تخصصي را در دانشگاه علوم پزشكي تهران سپري نمودم . سپس دوره هاي تخصصي MRI ، CT Scan و اينترونشن را در انگلستان گذراندم. آخرين مدرك تحصيلي اينجانب، فلوشيپ نورواينترونشن مي باشد و از سال 1373 نيز در مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره) مشغول به فعاليت علمي ميباشم.
مطلع شديم بيش از20 موارد نوآوري در زمينه اينترونشن راديولوژي توسط جنابعالي صورت گرفته، لطفاً در خصوص اين نوآوريها توضيح بفرماييد.
نوآوري هايي كه توسط اينجانب و ساير همكاران در مركز تصويربرداري صورت گرفته،كه برخي از آنها به شرح زير مي باشد:

- انجام اولين ليزر ديسككتومي ، سال 1375
- انجام اولين ورتبروپلاستي پركوتانئوس ، سال 1376
- انجام اولين Tumor Ablation استئوئيداستئوما، سال 1376
- انجام اولين آمبوليزاسيون تومورهاي عروقي مغز، سال 1377
- اولين درمان اندوواسكولار رتينوبلاستوماي مقاوم به درمانهاي رايج كانديد انكولايشن، سال 1389
- اولين درمان تومورهاي كبد با روش كموآمبوليزاسيون، سال 1379
- اولين بيوپسي ترانس ژوگولار، سال 1380
- اولين استنت گذاري آئورت توراسيك، سال 1380
- اولين درمان اندوواسكولار فيبروم رحمي، سال 1380
- اولين كارگذاري شنت بين وريد پورت و هپاتيك در كبد از راه پوست، سال 1380
- درمان اولين ندول هاي تيروئيد با الكل با هدايت سونوگرافي براي اولين بار، سال 1380
- اولين آنژيوپلاستي كاروتيد، سال 1382
- اولين درمان تومورهاي كبدي با امواج راديوفركانس، سال 1382
- آمبوليزاسيون وريد پورت با هدف قابل جراحي كردن متاستازهاي غير قابل درمان، سال 1384
- اولين درمان فيستولهاي كاورنوز با بالن قابل جدا شدن، سال 1386
- اولين درمان سكته هاي مغزي با استفاده از rTPA، سال 1387
- اولين جايگذاري استنت Flow devotion براي درمان آنوريسم هاي ژانت براي نخستين بار در كشور، سال 1388
- راه اندازي اولين فلوشيپ اينترونشنال راديولوژي، سال 1388
- اولين كاشت آندوواسكولار در گيرندگان پيوند پانكراس، سال 1389
- اولين درمان آنوريسم مغزي با استفاده از نئوكريليت ، سال 1389در جهان با همكاري دانشگاه سندييگو آمريكا
اولين درمان آندو واسكولار avm مغزي با استفاده از نئوكريليت سال 1390 در جهان با همكاري دانشگاه سندييگو آمريكا
هدف از انجام اين نوآوريها چه بوده و چطور شد كه به فكر انجام اين اقدامات افتاديد؟
در آن زمان احساس كردم سطح راديولوژي كشور ما از راديولوژي روز دنيا خيلي عقب است و تصميم گرفتم به سهم خود، اينترونشن را نهادينه كنم. موارد را با همكاران ، مطالعه و سپس شبيه سازي مي‏كرديم و در صورت نياز براي آموزش به خارج از كشور عزيمت مي‏نموديم.
با ‏انجام اين نوآوري‏ها چه تعييراتي در كيفيت درمان بيماران بوجود آمده؟
حقيقتاً اين نوآوري‏ها كه در اين مركز يا ساير بخشهاي بيمارستان انجام گرديده ، مجتمع بيمارستاني امام خميني(ره) را به يك مرجع در كشور تبديل كرده است. حداقل حدود هفتاد نفر اين فعاليتها را آموزش ديده‏اند و در حال حاضر سه سال است كه بصورت رسمي فلوشيپ اينترونشن را در مركز تصويربرداري آموزش مي‏دهيم كه اين افراد پس از آموزش در ديگر شهرستانهاي مشغول انجام اين فعاليتها مي‏شوند.
اين اقدامات و نوآوري‏ها در چه سطحي انجام پذيرفته است ؟
در سطحي كه استانداردهاي بين‏المللي آن را قبول دارد. اساتيدي كه جهت بازديد آمدند يا مقالاتي كه در بهترين ژورنالهاي دنيا ارائه كرديم سند اين فعاليتهاست. خوشبختانه با راه اندازي ژورنال راديولوژي ايران به زبان انگليسي كه سالهاست در ISI ايندكس شده و در شرف اتمام مراحل پذيرش در Pub med نيز مي باشد يافته هاي اين نوآوري ها در اين ژورنال ارائه مي شود.
چه محدوديتهايي در راه انجام اين نوآوري‏ها داشتيد؟
مشكلات تجهيزاتي و تجربه‏اي و بعضاً مخالفتهاي افراد . به عنوان مثال اولين باري كه مي‏خواستيم از ليزر استفاده نمائيم، مخالفتهاي بسياري بود. ولي به مرور زمان اين فعاليتها انجام پذيرفت و نهادينه گرديد .
از نظر اثر بخشي اقتصادي و رضايت ارباب رجوع، اين نوآوريها تا چه حد مؤثر بوده؟
صد در صد مؤثر بوده است. تا پيش از انجام اين اقدامات، بيماران براي درمان به خارج از كشور مراجعه مي‏كردند ولي هم اكنون از كشورهاي ديگر نظير عراق، آذربايجان و حتي از تركيه به دليل ارزان بودن اين خدمات به اين مركز مراجعه مي‏نمايند.
آيا درآينده شاهد نوآوريهاي ديگري از سوي جنابعالي خواهيم بود؟
انشاالله برنامه‏هايي داريم كه همچنان در خط اول بمانيم. شركتها و دانشگاه‏هاي بسياري در دنيا آماده همكاري با اين مركز هستند. در زمينه قرارداد با برخي از سازمانها مشكلاتي وجود دارد كه اميدواريم به زودي حل شود. بستر بيمارستان نيز داراي مشكلاتي است كه در صورت حل شدن آن زمينه فعاليت هرچه بيشتر آماده خواهد بود.
درپايان اگر مطلب ديگري هست، لطفا بيان فرماييد.
بله. در شرايط كنوني تمامي دلسوزان بايد به دور از هرگونه اختلاف نظر، دست به دست هم بدهيم و براي اعتلاي كشور عزيزمان تلاش كنيم و هم اكنون كه در سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلاميمان هستيم، اين نكته همواره بايد يادمان باشد كه صدها هزار نفر، جان خود را تقديم اين انقلاب كردند تا عدالت، آزادي، انسانيت، معنويت، محبت، اخلاق و ارزشهاي اسلامي در كشور حاكم شود و ما بايد قدر اين نعمت الهي را بدانيم و تلاش كنيم تا آن را حفظ نماييم و در آخر بتوانيم سرافرازانه بگوييم، من آنچه را كه توانستم، انجام دادم. والسلام

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :