مجله رادیولوژی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | چهارشنبه 7 تير 1396 در ساعت 11 : 48 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مجله رادیولوژی ایران در pubmed نمایه شد

دكتر قناعتي استاد راديولوژي دانشگاه، رييس مركز تصويربرداري بيمارستان امام خميني (ره) و مدير مسئول مجله راديولوژي ايران در گفت و گويي با خبرنگار روابط عمومي دانشگاه با اشاره به تاريخچه راه اندازي مجله Iranian Journal of Radiology گفت: اين مجله از سال 2003 ميلادي با هدف ارائه محصولات توليد شده در ايران و در سطح بين الملل راه اندازي شد. 

عملكرد هوشمندانه براي ورود به عرصه بين الملل دكتر قناعتي با بيان آن كه "اعتقاد من و ساير دست اندر كاران مجله آن است كه براي ورود به عرصه علم در دنيا بايد هوشمند عمل كنيم" گفت: نمي توانيم تمام تحقيقات پايه را انجام دهيم، نمي توانيم كارهاي بسيار پيشرفته را ابتدا به ساكن انجام دهيم، چرا كه بودجه و امكانات كشورمان محدود است. 
مدير مسوول مجله انگليسي زبان راديولوژي افزود: بايد ببينيم كه چگونه مي توانيم با اين بودجه كم، امكانات، نيروي انساني و دانشكده هاي محدود به بهترين و بهينه ترين وجه ممكن وارد عرصه بين الملل شويم؟ 
وي با اشاره به چگونگي راهيابي به عرصه بين الملل در حيطه علم راديولوژي گفت: اين راه را براي رايولوژي اينگونه ديديم كه دنيا طالب تاثيرات علم جديد در كشورهايي مانند كشورمان و بازپردازش آن در اين كشورها است. 
دكتر قناعتي با ارائه مثالي در مورد قابل توجه بودن ايران به عنوان زمينه تحقيقاتي براي ساير كشورهاي دنيا گفت: به عنوان مثال CT-Scan بيماري سل و تنوع آن در ايران براي دنيا قابل توجه است. همچنين مسائل عفوني و Modification (تغيير و تبديل) در روش هاي مدرن براي دنيا مهم است. براي مثال ميني پاكس از تجربه و تعامل پاكس در ايران ابداع شد.
رييس مركز تصويربرداري بيمارستان امام خميني (ره) افزود: از مراحل ابتدايي وارد شديم و به جايي رسيديم كه حتي در پروژه هاي بسيار بزرگ علمي آنها وارد شويم. چنانچه در حال حاضر دانشگاه ساندياگو امريكا، ايران، مجارستان و دانشگاهي در انگلستان را براي اجراي پروژه بسيارمهمي انتخاب كرد كه از ميان اين سه دانشگاه، دانشگاه علوم پزشكي تهران از كشور ايران در اين طرح پروژه را آغاز كرد. 
مدير مسئول مجله راديولوژي ايران اضافه كرد: ايران براي نخستين بار در دنيا موفق شد اولين مورد استفاده از چسب جديدي را براي درمان آنوريسم مغزي بكار ببرد و اين مثالي بود تا نشان دهد از 2003 تاكنون چقدر رشد كرديم.

سهم بالاي چاپ مقالات خارجي درمجله راديولوژي ايران دكتر قناعتي انتشار مجله راديولوژي ايران را منجر به افزايش تعداد مقالات در حيطه راديولوژي دانست و افزود: در ابتداي كار، تعداد نويسندگان مقاله در حيطه راديولوژي كشور به 10 تن نمي رسيد. ولي در حال حاضر بيش از 100 نفر از دوستان و همكاران راديولوژي در اين حيطه مقاله چاپ كرده اند .
رييس مركز تصويربرداري بيمارستان امام خميني (ره) افزود: در حال حاضر حدود 60 درصد مقالات مجله راديولوژي ايران از كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه، آلمان، ژاپن، چين، برزيل، تركيه و كشورهاي خاورميانه مي رسد و اين امر نشان مي دهد كه ديده ميشويم. 


زمينه سازي هاي مجله در جذب همكاري هاي خارجي مدير مسئول مجله راديولوژي ايران با اشاره به زمينه سازي هاي مجله در جذب همكاري هاي خارجي گفت: در حال حاضر بر اساس همين مجله، تقاضاهاي بسياري مبني بر ورود به ايران و گذراندن دوره هاي تكميلي وجود دارد و اين امر براي ما اعتبار علمي و همچنين ارزآوري به همراه دارد. 

سرقت ادبي عارضه تهديدكننده مجلات ايراني دكتر قناعتي با اشاره به موضوع سرقت ادبي (Plagiarism) اين امر را از عارضه هاي مهم مجلات خواند و گفت: ما در يك مسابقه قرار گرفتيم و مسئولين دانشگاه تاكيد داشتند كه تعداد مقالات دانشگاه بالا رود كه امر مباركي است. اما به دليل سرعت رقابت، ممكن است برخي محققين به اشتباه بيفتند و به نويسندگي حرفه اي بي توجه باشند. 
مدير مسئول مجله راديولوژي ايران با بيان آن كه "عدم نوشتار حرفه اي مقالات باعث مي شود كه بعدها از ديد بدي مورد خطاب دنيا قرار گيريم" گفت: نرم افزارهاي بسيار قوي براي تشخيص دزدي ادبي وجود دارد و بايد به اين زمينه توجه بيشتري كنيم. 
علل موفقيت مجله از ابتداي كار تاكنون دكتر قناعتي با اشاره به چگونگي انجام مراحل اجرايي مجله گفت: در ابتداي چاپ مجله، براي دو تا سه شماره مقاله آماده كرديم و موفق شديم. از اين رو به دوستاني كه مي خواهند مجله جديد راه بيندازند توصيه مي كنم پيش از آن كه براي دو تا سه شماره از مجله، مقاله آماده نكرده اند، شماره اول را چاپ نكنند. چرا كه پس از معروف شدن مجله است كه سيلي از مقالات به مجله سرازير مي شود.
وي بر اهميت رعايت زمان بندي ها و عمل به تعهدات در مجلات تاكيد كرد: لازم است تعهدي كه به نويسندگان مقالات در خصوص ارزيابي و چاپ مقاله ها داده مي شود، اجرا شود. به عنوان مثال اگر به نويسنده گفته مي شود كه مقاله در عرض سه ماه ارزيابي مي شود، به اين تعهد عمل شود. 
رييس مركز تصويربرداري بيمارستان امام خميني (ره) افزود: براي اين كه بتوانيم مديريتي صحيح در مجله داشته باشيم، از تمهيد ISO استفاده كرديم و 9001ISO را براي مجله گرفتيم و تمهيد ايزو بسيار به ما كمك كرد تا مجله راديولوژي منظم ، منضبط و بر اساس استانداردهاي مديريتي به موقع كار كند و تمام چرخه هاي كار ديده شود. به طوري كه مي دانيم هر لحظه كدام مقاله، در كدام مرحله است. 
مدير مسئول مجله راديولوژي ايران با اشاره به استفاده از يك ناشر حرفه اي داخلي به نام كوثر براي چاپ مجله گفت: علي رغم امكان استفاده از ناشران معتبر خارجي همچون Elsevier وSpringer ، به چند دليل از ناشر داخلي- كوثر استفاده كرديم. 
وي ضمن بيان دلايل استفاده از ناشر داخلي گفت: دليل نخست آن است كه با توجه به شرايط تحريم در كشورمان، از ناشر داخلي استفاده كرديم. چراكه در شرايط تحريم بايستي سياست گذاري ها به شكلي باشد كه كمتر دچار عارضه شويم. دليل دوم، كمك به سيستم ملي و داخلي بود تا به صنعت نشر داخلي كمك كنيم. ضمنا چون ناشر كنار شماست تعاملات راحتتر است.
مدير مسئول مجله راديولوژي ايران چرخه هاي كار مجله را تمام ديجيتال دانست و افزود: تمامي كارهاي مجله به صورت Paperless (بدون كاغذ) و بر پايه وب انجام مي شود. 

اهميت ثبت اطلاعات در بيمارستانها به عنوان پايه مقاله نويسي
دكتر قناعتي ضمن تاكيد بر اهميت فراهم كردن پايه مقاله نويسي يا ثبت اطلاعات (Data Registry) گفت: هنوزهم در بعضي بيمارستانهاي دانشگاهي ما اطلاعات بيماران ثبت نمي شود . در حالي كه در مركز تصويربرداري پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران كه بزرگترين مركز تصويربرداري پزشكي در خاورميانه است، تمام اطلاعات بيماران مراجعه كننده ثبت مي شود. 
رييس مركز تصويربرداري بيمارستان امام خميني (ره) افزود: بيماري به مركز تصويربرداري پزشكي مراجعه نمي كند كه تصويرش در سيستم Pacs ثبت نشود و در اين زمينه از همكاري چند نفر محقق استفاده مي كنيم كه اين اطلاعات را براي تبديل شدن به پروژه تحقيقاتي ثبت مي كنند. 
وي با ارائه مثالي در مورد عملكرد موفق مركز تصويربرداري امام خميني (ره) در ثبت داده ها و ارائه مقالات گفت: براي نخستين بار در ايران در سال 1378 در مركز تصويربرداري بيمارستان امام خميني (ره) درمان بيماران مبتلا به فيبروم رحم شروع شد، بازثبت دقيق داده ها در پنج مقاله بسيار ارزشمند استخراج شد و يكي از اين مقالات يك سوال پژوهشي دنيا را براي نخستين بار پاسخ داد. پس ميتوان به لبه هاي علم رسيد.
دكتر قناعتي در پايان ضمن تشكر از همكاران و مسئولين، به يكي از مهمترين دلايل موفقيت مجله راديولوژي ايران اشاره كرد و گفت: يكي از رازهاي موفقيت مجله آن بود كه دانشگاه به ما اجازه داد تا با همكاري انجمن راديولوژي ايران بعنوان NGO مجله را به صورت مشترك راه اندازي كنيم كه مي توان اين امر را به حيطه ها و موارد ديگري تعميم داد. 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :