بنیانگذاری رشته اندوسکولار

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | شنبه 24 تير 1396 در ساعت 13 : 1 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بنیانگذار رشته آندواسکولار عروق مغزی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

 

خوارزمی و خیام دو دانشمند پایه گذار تصویر برداری مدرن/ساخت دروغ‌سنج به‌وسیله تصویر برداری اتمی

 

خبرگزاری فارس: خوارزمی و خیام دو دانشمند پایه گذار تصویر برداری مدرن/ساخت دروغ‌سنج به‌وسیله تصویر برداری اتمی

 

بنیانگذار رشته آندواسکولار عروق مغزی گفت: در متون و کتاب‌های تاریخی آمده است که خوارزمی بعد از مواجهه با آیه تقسیم ارث، الگوریتم را ابداع و پایه تصویرسازی را بنا نهاد.

 

حسین قناعتی، فوق تخصص رادیولوژی تهاجمی و بنیانگذار رشته آندواسکولار عروق مغزی، به مناسبت روز رادیولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: یکسال بعد از کشف اشعه X از آن در زمینه تصویربرداری استفاده شد، این اشعه توانست از بافت بدن انسان عبور کند و یک تصویربرداری واضح از بافت‌های داخلی را انجام دهد. قبل از آن تشخیص از داخل بدن انسان تنها براساس معاینات و شرح حال بیمار انجام می‌شد که کشف اشعه X و دیدن بافت‌های داخلی پیشرفت بسیار بزرگی در پزشکی محسوب شد.

 

قناعتی افزود: بعد از استفاده از اشعه ایکس در پزشکی، استفاده از امواج صوتی در پزشکی صورت گرفت زیرا تا قبل از این، امواج صوتی فقط در کارهای نظامی کاربرد داشت اما بعد از مدتی با فرستان امواج صوتی و فراصوتی و گرفتن تصویر سونوگرافی، خدمات پزشکی و درمانی ارزان‌تر و بی‌ضررتر از اشعه X انجام شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تصویربرداری براساس معادلات خیام و همچنین الگوریتم و ابداع خوارزمی صورت گرفت؛ در متون و کتاب‌های تاریخی آمده است که خوارزمی بعد از مواجه با آیه تقسیم ارث، الگوریتم را ابداع و پایه تصویرسازی را بنا نهاد.

 

بنیانگذار رشته آندواسکولار عروق مغزی تصریح کرد: بنده این اطلاعات را در کشور وین شنیدم که الگوریتم را همان الخوارزم می‌دانستند و هم اکنون نیز اعتقاد بر این است که تصویربرداری مدرن براساس علوم پایه کشف شده دانشمندان مسلمان پایه‌گذاری شده است.

 

قناعتی افزود: با کمک سی‌تی‌اسکن تصویربرداری مقطعی و برشی (سه‌بعدی) از داخل بدن انسان انجام می‌د‌هند و بعد از این بود که ام‌آر‌آی یعنی تصویربرداری اتمی کشف شد. در ام‌آرآی با فرستادن امواج رادیویی و تشدید مغناطیسی بیماری‌ها را تشخیص می‌دهند.

 

وی گفت: در ام‌آر‌‌ای هر روز کشفیات جدیدی صورت می‌‌گیرد و در آینده سرطان‌ها قبل از اینکه با چشم دیده شوند تشخیص داده می‌شوند که هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال کار کردن روی این مساله هستیم. حتی در آینده می‌توان با کمک ام‌آر‌آی مغز در حال فعالیت را دید و بدین وسیله عملکرد مغز آدم دروغگو را سنجید، حتی در آدم معتاد می‌توان دید کدام ناحیه از مغز، فرد را به مصرف مواد تشویق می‌کند و از این طریق با غیرفعال کردن آن ناحیه یا جراحی معتاد را از مصرف مواد باز داشت؛این کار هم اکنون در حیوانات در حال انجام شدن است و همچنین به وسیله ام‌آر‌آی می‌توان قبل از عمل برداشتن تومور به بیمار گفت که آیا با این عمل فلج خواهد شد یا خیر و او با آگاهی کامل عمل را انتخاب کند.

 

بنیانگذار رشته آندواسکولار عروق مغزی با ابراز تاسف از اینکه با همه این پیشرفت‌ها در کشور ما بین دسترسی به علم و استفاده صحیح آن در عمل فاصله وجود  دارد گفت: متاسفانه فرهنگ اجتماعی درستی در کشور وجود ندارد. هم اکنون بعضی از متخصصین براساس منافع شخصی عمل می‌کنند یا بعضی بیماران تصور می‌کنند که با عمل لیزر می‌توان برش دقیق‌تر و عمل بهتری داشت و به صورت خودسرانه از پزشک تقاضای اینگونه عمل‌ها را می‌کنند در حالی که باید گفت مثلا در بحث بیماری کمردرد تعدادی از آنها با استراحت کافی بهبود می‌یابند و نیازی به عمل لیزر ندارند. باید از این تکنولوژی به صورت بهینه و در جای خود استفاده کرد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مساله بعد را سوء مدیریت در کشور دانست و گفت: باید راهنماهای بالینی تدوین شود تا بیمه‌ها و سازمان‌های مسئولی همچون وزارت بهداشت براساس آن عمل کنند.

 

وی گفت: هم اکنون تکنولوژی در کشور به حد قابل قبولی رسیده است اما امیدوارم فرهنگ درستی نیز ایجاد شده تا مشکلات اجتماعی این کار نیز برطرف شود.

 

قناعتی درخصوص طرح تحول سلامت گفت: یکی از مهمترین اشکالات این طرح نبود منابع کافی برای این طرح بود به همین دلیل به مشکلات زیادی برخورد؛ منطقی‌تر این بود که اقدامات گران شامل طرح نمی‌شدند و به مرور زمان این طرح اقدامات را پوشش می‌داد اما می‌توان گفت در کل یک اقدام مثبت برای سرویس‌رسانی به مردم در همه سطوح درآمدی است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان درخصوص حق اشعه گفت: پزشکانی که با اشعه سروکار دارند باید طبق قانون این حق را دریافت کنند اما باید گفت تعداد پزشکانی که مستقیم با این اشعه سرو کار دارند زیاد نیست.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :